Menu Sluiten

Ik ben huurder

In het huurdersportaal van Solide [ Verhuur kun je alles zelf regelen. Van het inzien van je maandelijkse facturen tot het melden van een storing of defect. En wil je je huur opzeggen? Ook dat doe je online. Hieronder lees je wat je moet doen in welke situatie.

Storing melden

Voor welke reparatieverzoeken kan ik Solide Verhuur benaderen?

Ondervind je problemen aan je woning? Niet prettig, maar wel oplosbaar. Controleer in zo’n situatie altijd eerst of het defect valt onder kleine herstellingen. Dit zijn kleine herstelwerkzaamheden die vallen onder verantwoordelijkheid van jou als huurder en die je zelf kan herstellen. Denk hierbij aan het ontluchten van je radiatoren of het bijvullen van je CV. Voor een overzicht van verantwoordelijkheden voor het onderhoud en voor wiens rekening de bijbehorende kosten komen, kijk hier.

Vind je het mankement niet terug op de pagina ‘kleine herstellingen’ en is het probleem groter? In het huurdersportaal van Solide Verhuur kan je het meldingsformulier invullen. Daarmee komt je vraag direct terecht bij de juiste afdeling. We adviseren om de storing altijd via dit meldingsformulier aan ons door te geven. Zo word je het snelste geholpen.

Heb je last van bijvoorbeeld piepende scharnieren aan je keukendeur? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van de juiste middelen en het oliën van het scharnier. Het is goed om te weten wie welke verantwoordelijkheid draagt. Dit is wettelijk vastgelegd en daar houden we ons dan ook aan. Zelf ben je in je woning en tuin verantwoordelijk voor de volgende kosten en onderhoud:

  • Verven van binnenmuren, plafonds en eventueel behangen;
  • Plamuren, butsen, gaten opvullen;
  • Vastmaken van loszittende onderdelen (bijvoorbeeld je deurknop, wandcontactdoos of trapleuning);
  • Vervangen van deurknoppen, sloten, hang-en-sluitwerk, vloerroosters, plafondroosters, sleutels van sloten, garnituren badkamer en toilet, elektrische schakelaars, wandcontactdozen, deurbellen, kabel-, telefoon- en computeraansluitingen;
  • Smeren, oliën of ontkalken van beweegbare onderdelen;
  • Voorkomen bevriezing van kranen;
  • Repareren lamp(houders) binnen de woning;
  • Kleine schade aan ruiten en spiegels;
  • Bijvullen cv-ketel en ontluchten radiatoren;
  • Aanbrengen en onderhouden tochtwerende voorzieningen;
  • Vervanging onderdelen brievenbus, buitenlamp, carport, vlaggenstokhouder;
  • Bij eerste bewoning: aanleg tuin of erf. Egaliseren van tuin en opbrengen teelaarde, gras maaien, onkruid verwijderen, vervangen gebroken tegels, heggen en hagen snoeien, vervangen dode planten, vervangen kapotte planken of segmenten houten afscheiding, rechtzetten en houden van houten erfafscheiding en verven van erfafscheiding;
  • Schoonmaken, vegen en ontstoppen van schoorstenen, afvoer- en ventilatiekanalen;
  • Schoonhouden en ontstoppen van het binnenriool tot het aansluitpunt vanuit het woongedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel het hoofdriool voor zover de riolering door huurder bereikbaar;
  • Wassen en schoonhouden van binnen- en buitenzijde van de ruiten, kozijnen, deurposten en geverfde onderdelen;
  • Ongediertebestrijding met geringe kosten;
  • Regelmatig schoonhouden van goten en regenafvoeren;
  • Verwijderen van zwerfvuil;
  • Verwijderen van graffiti met geringe kosten;
  • Legen van zink- en beerputten en septictanks.

Daarnaast is de verhuurder verantwoordelijk voor de volgende mogelijke kosten en onderhoud:

  • Buitenschilderwerk;
  • Grote reparaties of vervanging van scharnieren, sloten, kranen etc.;
  • Vervanging van lampen in gemeenschappelijke ruimtes en aan buitenzijde van woonruimte;
  • Reparaties, controle en vervanging van cv-ketel en radiator(en);
  • Vervanging bij slijtage van (onderdelen) brievenbus, buitenlamp, carport en vlaggenstokhouder;
  • Bij eerste bewoning aanleg opritten en toegangspaden en aanbrengen eenvoudige erfafscheiding. Grote reparaties, vervanging van erfafscheidingen.
  • Grote reparaties of vervanging van schoorstenen, afvoer- en ventilatiekanalen;
  • Reparaties vuilstortkoker of vuilniscontainer ruimte;
  • Het bestrijden van kakkerlakken, faraomieren, boktorren en houtwormen bij overmacht;
  • Vervanging of reparatie van goten en regenafvoeren;
  • Vervanging of reparatie van zink- en beerputten en septictanks

Een warme douche en functionerende kachel, daar word je vrolijk van. Als je merkt dat de temperatuur binnen daalt, is het goed mogelijk dat je de cv-ketel moet bijvullen. Dit controleer je het snelste door in de meterkast te kijken of de drukmeter tussen 1,5 – 2 bar staat. Is deze lager? Stroop je mouwen maar alvast op en verzamel de volgende benodigdheden:

  • Emmer;
  • Handdoek;
  • Slang;
  • Eventueel een waterpomptang

Voer vervolgens de benodigde stappen in deze volgorde:

  • Zet de kamertemperatuur lager (draai de knop helemaal naar links);
  • Wacht tot de cv-ketel afslaat;
  • Plaats de vulslang aan de waterkraan. Vul deze met water en draai vervolgens de waterkraan weer dicht;
  • Bevestig nu de andere kant van de vulslang aan de vulkraan (de vulkraan vind je in de buurt van de ketel);
  • Vul net zo lang bij tot de drukmeter tussen 1,5 – 2 bar aangeeft;
  • Sluit de vulkraan af;
  • Sluit de waterkraan af;
  • Vang het resterende water in de vulslang op;
  • Ontlucht elke radiator.

Komt dit probleem meer dan vier keer per jaar voor? Neem dan contact met ons op. Grote kans dat je cv-ketel lek is of aan slijtage onderhevig is. Één van onze experts komt vervolgens langs om de status op te nemen. Als het nodig is  vervangen we de cv-ketel.

Bekijk hier een video tutorial

Hoor je regelmatig getik uit je radiatoren komen? Grote kans dat er luchtbellen in je leidingen zitten. Het opwarmen verloopt minder snel en dat is, naast erg vervelend, een verspilling van energie op de lange termijn.

Voor je de verwarming ontlucht raden we je aan om eerst de waterdruk van je cv-ketel te controleren. Is deze in orde? Ontlucht je radiator(en). Heb je dit nog nooit eerder gedaan? We leggen je graag uit hoe je dit doet. Verzamel allereerst:

  • Ontluchtingssleutel
  • Doekje

Voer vervolgens de benodigde stappen in deze volgorde:

  • Zet de kamertemperatuur lager (draai de knop helemaal naar links);
  • Draai alle radiatorkranen dicht;
  • Plaats de ontluchtingssleutel op je radiator en draai rustig. Bij de meeste radiatoren zit deze plek aan de zijkant;
  • Vang het vocht dat uitlekt op met het doekje;
  • Komt er geen lucht meer uit? Draai de ontluchtingssleutel terug;
  • Indien je direct gebruik wilt maken van de radiator, draai deze weer open;
  • Heb je meerdere radiatoren? Ga ze allen bij langs en werk van stap 3 tot 6.
  • Je kunt de kamertemperatuur weer opvoeren. Klaar is kees!

Bekijk hier een video tutorial

Jezelf of huishouden onderhouden is al werk zat. Als je ook nog moet zorgen voor de lokale huismuis, mier of kakkerlak, word je daar niet vrolijk van. Een bezoek van een ongewenst dier kan je beter voor zijn, dan achteraf genezen. Voorkom ongedierte door de volgende tips in acht te nemen:

  • Hoop geen voedselresten op. Til af en toe, indien mogelijk, je koelkast of apparatuur op het keukenblad op. Het is goed mogelijk dat je hier nog een onaangename aangekoekte verrassing tegenkomt;
  • Doe de afwas voor het slapen gaan, zodat er ‘s nachts geen (voedsel)restanten op het keukenblad achterblijven;
  • Veeg spleten en hoeken goed schoon. Daar hopen vaak restjes op;
  • Bewaar je voedsel in afgesloten verpakkingen;
  • Dicht gaten en kieren. Een muis heeft maar een klein beetje ruimte nodig om binnen te dringen;
  • Gebruik afgesloten prullenbakken in je woning en vervang je vuilniszakken regelmatig. Gooi vuilniszakken bij vervanging direct weg. Dit houdt ongenode gasten en smerige luchtjes buitenshuis;
  • Stofzuig je woning. Er is zat troep op de vloer die je niet ziet, maar zodra je de stofzuiger erover haalt hoor je toch gekletter in de stofzuigerslang. Doe dit minimaal één keer per week grondig;
  • Stapel geen kranten op. Dit is een ideale broedruimte voor kakkerlakken;
  • Plaats horren voor ramen en deuren. Vooral in de warmere maanden ontloop je zo muggen en wespen. Daarnaast voorkom je een slechte nachtrust door het gezoem van deze beestjes.

Volg je al deze stappen, maar blijft er toch ongewenst bezoek binnenkomen? Kijk eens naar bestrijdingsmiddelen om ongedierte tegen te gaan. Lees je op voorhand goed in en werk niet te chemisch. Dat is ook niet goed voor je eigen gezondheid.

Huurachterstand

Wat moet ik doen als ik mijn huur niet kan betalen?

Als je via Solide Verhuur een woonruimte huurt, betaal je elke maand het afgesproken huurbedrag aan de vastgoedeigenaar. Dit kan door het afgesproken huurbedrag handmatig over te maken voor de eerste van de volgende maand of door middel van een automatische incasso. Ontvangen we het huurbedrag niet op tijd, dan ontvang je van ons een herinnering zodat je het bedrag alsnog kunt overmaken. In dit geval is er niets aan de hand.

Blijkt dat we, na het versturen van de herinnering, het verschuldigde huurbedrag alsnog niet van je ontvangen? Dan kan de eigenaar van het pand ons opdracht geven om een incassobureau in te schakelen. De kosten hiervan zijn voor jouw rekening. Gebeurt er dan nog steeds niks? Houd dan rekening met een gerechtelijke procedure en een deurwaarder. De deurwaarder legt eventueel beslag op je inboedel.

Als de huurachterstand oploopt tot drie maanden, volgt ontbinding van de huurovereenkomst. Je verliest daarmee ook het recht op verblijf in de gehuurde woning. Naast de achterstallige huur, zijn ook de gemaakte kosten voor het (gerechtelijk) incassotraject voor jouw rekening. Niet zo’n leuk vooruitzicht. We adviseren je dan ook om je huur iedere maand netjes te betalen en problemen te voorkomen.

Huur opzeggen

Ik wil mijn huurcontract opzeggen, hoe doe ik dat?

Jammer dat je jouw huurcontract wilt opzeggen. We hopen dat je met een goed gevoel terugkijkt op een fijne huurperiode. Je zegt je huurcontract op door een mailtje te sturen naar info@solidevastgoedbeheer.nl. Let erop dat je jouw huurcontract tijdig opzegt. Check je huurcontract om er zeker van te zijn of je het huurcontract al kunt opzeggen. Goed om te weten: de opzegging bedraagt één kalendermaand. Dat betekent dat je de huur voor de eerste van de volgende maand opzegt, om aan het einde van de volgende maand het huurcontract te beëindigen. Hierbij een voorbeeld:

Zeg je de huur op 1 mei op, dan stopt je huurcontract op 30 juni
Zeg je de huur op 30 april op, dan stopt je huurcontract op 31 mei.

Eindinspectie.

Waar kijken jullie naar bij een eindinspectie?

Tijdens de eindinspectie gaan we dezelfde punten bij langs als tijdens de voorinspectie. Zo zien we direct het verschil tussen deze twee momenten en maken we de balans op. Als je de afspraken bent nagekomen, noteren we dit en krijg je je borg terug.

Als allerlaatste vragen we je om de woning voor de eindinspectie volledig schoon te maken. Zo verlaat je met een goed gevoel je oude woonruimte en geef je je opvolger geen onnodige ongemakken. Tijdens de eindinspectie lever je ook je sleutels in, waarmee je de woning overdraagt aan ons.

Hoe moet ik mijn woonruimte opleveren?

Voordat je je woning verlaat, komen we nog even langs. Kijken we samen naar de huidige status van de woonruimte en doorlopen we de bijbehorende checklist. Je hoort direct tijdens de afspraak of je aan alle voorwaarden voldoet. Is dat niet het geval? Dan spreken we ter plekke met je af welke aanpassingen je moet doen. Deze punten lopen we nogmaals met je door tijdens de eindinspectie.

Ook maken we, als er nog geen nieuwe huurder is, foto’s van de woning. Deze gebruiken we in de advertentie voor de volgende huurder. Zorg er daarom voor dat de woonruimte voor de eindinspectie in de oorspronkelijke staat is. Wat dat precies inhoudt, vind je terug in je huurovereenkomst. Denk hierbij aan:

  • Muren in originele kleuren geverfd;
  • Schade aan kozijnen, muren en plafond hersteld;
  • Geen spijkers in de muur.

Bekijk hier de instructie video oplevering woonruimte